Over hardlopen en een lente zonnetje…

Sinds januari ben ik bezig met het Couch to 5k programma, oftewel: ‘kom met je luie reet van die bank en ga die 5 kilometer lopen!’. 

Eigenlijk was ik (voor de zoveelste keer) weer begonnen met het programma van Asics,  maar al surfend kwam ik via Itunes bij een podcast terecht. Podcasts zijn een soort van ‘radiouitzendingen’ die je op je Ipod kan beluisteren, bijvoorbeeld discussies, radioshows of muziekprogramma’s. Vaak zijn er meerdere afleveringen, of je kunt er zelfs een abonnement op nemen. In mijn geval waren het 9 podcasts, voor elke week van het programma 1 uitzending, om 3 keer te lopen.


Het is de bedoeling dat je tijdens het lopen luistert naar je Ipod, hier krijg je dan (naast een lekker loopmuziekje) ook aanwijzingen voor het tempo waarin je loopt. Omdat ik toch nog maar net begonnen was met het asics programma en het heel vervelend is als je steeds op je horloge wilt kijken (ook al is die in te stellen op een aantal zones), besloot ik al vrij snel om hier naar over te stappen. Al vanaf de eerste keer merkte ik hoe prettig het was om op deze manier te lopen en het was makkelijk vol te houden. 

Het zijn steeds trainingen van ongeveer een half uur. Elke keer begint met 5 minuten ‘brisk walk’, flink looptempo om op te warmen. Daarna volgt een bepaald schema: bijv. 8x 1 min hardlopen, 90 sec wandelen (week 1) of 10 min hardlopen, 3 min wandelen, 10 min hardlopen (week 6). Het eindigt altijd weer met 5 minuten wandelen als cooling-down. Door elke week 3 keer te lopen krijg je vanzelf de conditie om het vol te houden. Er was ook duidelijk verschil tussen de eerste keer dat ik een podcast liep, of de 3de. 

Nadat ik eerst alles bij hield in een spreadsheet (tempo, hartslag, tijd) kwam Henk met een site aan waar je alles bij kon houden: map my fitness. Hierin kon ik mijn hardloophorloge ook aflezen. De Polar  RS200SD (ook zeer geschikt voor de sportschool trouwens) heb ik nu ingeruild voor de Garmin Forerunner 405 van Henk, deze heeftGPS en hoef ik dus niet meer handmatig mijn routes in te vullen.

Ondertussen ben ik aangekomen bij week 7, nu geen intervaloefeningen meer, maar langere stukken achter elkaar: 5 min. warming-up = 25! minuten hardlopen = 5 minuten cooldown.

Qua routes heb ik de omgeving van thuis nu wel gezien, dus om de motivatie erin te houden ging ik op zoek naar een andere omgeving. Ik had al een paar keer direct uit school gelopen, heel handig. Op school omkleden, spullen in de auto, lopen, naar huis rijden, douchen (en de kleine dame weer bij opa en oma ophalen). Behalve handig is het ook gewoon een mooie omgeving, of ik neem het Kniphorsterbos (bij Anloo) of ik ga direct vanaf school richting Drentse Aa. Dit is een mooie afwisseling op het loopprogramma én goed te combineren met thuis en werk.

Afgelopen woensdag werd het dus Drentse Aa, voor het eerst sinds het begin liep ik met een temperatuur boven de 10 graden en een heerlijk lentezonnetje. Wel wat anders als je voor die tijd steeds met handschoenen, haarband (en soms zelfs een sjaal) hebt gelopen. Al snel nam ik me voor om de volgende keer in ieder geval mijn jas thuis te laten, dan moet ik wel mijn armband voor de ipod meenemen dus! Tijdens het lopen bedenk ik dat ook mijn broek wel weer ingekort mag worden. Hopelijk zet het mooie weer door! 

Van te voren een beetje nagedacht over de route; tijdens een wandeling vorig jaar zijn we de Aa overgestoken via een bruggetje net voor Schipborg. Het zou mooi zijn als ik via die brug, door Schipborg weer terug kan. Op de helft van het programma (‘you’re now halfway for today’) loop ik te twijfelen… waar zit nou die brug of was het echt te ver… nou ja, geen risico nemen, ik zie geen brug in de verte, dus maar terug naar het begin langs dezelfde weg. Achteraf via google maps gekeken en blijk ik er vlak in de buurt te zijn geweest, alleen was een route via de brug een stuk langer  geweest. Tja, binnenkort komen we op de 30 minuten en in 5 minuten kan je een heel stuk verder komen! 

Mijn doel is voor de komende weken dus gesteld: rondje Drentse Aa – Bruggetje – Schipborg als geheel lopen (incl. warm-up en cooldown een kilometer of 6)!

Geef een antwoord