Thailand 2008 | dag 2 – Ayuthaya

Transfer vanaf het vliegveld naar ons hotel in Ayuthaya. ’s Middags zullen we met een Tuk Tuk een rondrit maken door deze oude hoofdstad. We overnachten in Old Palace Inn.

Verslag dag 2

Het landen op Bangkok ging prima, snel door de paspoort controle (lachen naar het vogeltje, stempeltje, uitreiskaart…), daarna wachten op de bagage..first in first out? Nope, gelukkig kwam Henk’s rugzak toch nog (als een van de laatste) tevoorschijn. De douane was een lachertje… Nothing to declare, no one there… Oh toch, een kleine Thai achter een enorme monitor. Verder naar de aankomsthal: taxi taxi sir very cheap! Het mannetje met onze naam was nergens te zien, dan maar naar Khiri travel. Daar stond hij, vriendelijk lachend, maar geen woord Engels.
In de parkeergarage viel het al op: veel benzine slurpers, busjes en een enkele luxe wagen. Vrij nieuw ook nog allemaal. In ruim een uur bracht hij ons naar Old Palace Resort in Ayathuya, waar een zeer vriendelijke, goed Engels sprekende dame ons verwelkomde. de kamer was een klein huisje op palen, met een bed, douche, toilet en tv. De airco werd snel aangezet en binnen korte tijd was het er heerlijk koel. Groot verschil met buiten (28 c en zeer hoge luchtvochtigheid). Al in het vliegtuig en de auto hadden we ons 1ste en 2de flesje water gekregen en we begrepen meteen waarom!

Eten kopen bij een stalletje langs de weg... Even opgefrist, schoenen ingewisseld voor sandalen en daar gingen we: te voet, iets wat de vele tuk-tuk (of beter: toet-toet) bestuurders niet konden begrijpen. Na ongeveer 2 uur ronddwalen, flesje cola a 10 bath (ong. 20 cent) en een rat-on-a-stick (volgens de verkoopster was het chicken) met rijst waren we weer terug bij het resort, tijd voor een nieuwe omkleedpartij. De vieze zweetshirts even snel uitgewassen en op het balkon gehangen (zou het wel drogen met dit benauwde weer?

Na e Steenhoop en korte siesta (noemen ze hier vast anders) in de heerlijk koele kamer stond om 4 uur de TukTuk klaar voor een 2 uur durende toer. Deze viel helaas een beetje tegen, we werden (met nog een aantal Nederlandse stellen) gedropt bij een hoop bakstenen… Na 2 x heb je dat wel gezien, vooral als je de Lonely Planet (reisgids) nog in de rugzak hebt zitten en de TukTuk-bestuurder geen Engels spreekt. Je hebt geen flauw idee waar je naar kijkt. We zijn ook bij een grote liggende Bhoedda geweest, in grote gele lappen stof gewikkeld. Hier wordt trouwens veel met die lappen versierd, ook bomen en steenhopen. Vaak nog begeleid met bloemenslingers. Het hoogtepunt was een redelijk nieuwe tempel met een grote bronzen Bhoedda, hier hebben we dan ook even de sandalen voor uitgetrokken.

Na 1 1/2 uur werden we afgezet bij een Thais restaurant en is bewezen dat NI HAO in Zuidlaren echt authentieke Thaise smaak serveert. Gelukkig voor de portemonnee waren we hier ‘slechts’ 2 tientjes kwijt voor het heerlijke eten en live show van Thaise muziek en dans… Alhoewel we toch weggingen tijdens een medley van westerse liedjes, inclusief kortjakje en jingle bells.

Om het eten wat te verteren besluiten we om in het donker (het was inmiddels rond 19.15 uur en pikdonker) langs de verlichtte steenhopen naar het resort terug te lopen. Dat is ook best te doen, maar dan moet je wel de goede kant oplopen…(grrr…) terug naar het restaurant dan maar, weer op de kaart kijken, hmm toch eerst naar rechts en dan pas rechtdoor! Ja… Dit herkennen we van vanmiddag, bijna thuis. Helaas is het hek dicht na zonsondergang en moeten we een stuk terug. Nog even geprobeerd om over het terrein van een school te gaan, maar hier bleken de zwerfhonden zeer waaks en doorgang niet te vinden. Wel gezien dat we niet mogen klagen. Hier hebben de lokalen niet eens ramen en zijn de muren erg open. Veel stoeltjes in een ruimte trouwens, vast geen Dalton…

Maar om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk zijn we op de plaats van bestemming aangekomen en na wat drinken en een frisse douche zijn we in ons bedje gekropen.